Kundvisaren

Leadsgenerering

Leadsgenerering handlar om att löpande skapa nya kundkontakter och i längden bibehålla eller öka försäljningen. Det finns en mängd olika sätt att generera nya kundkontakter. Annonsering, sökmotoroptimering, mässor, sponsring, sociala medier och utskick av olika slag är några av alla de olika sätt detta kan ske på.

Gör det enkelt!

Man får lätt intrycket av att leadsgenerering är något svårt. Men som med mycket annat så gäller det att göra det så enkelt som möjligt. Att arbeta med leadsgenerering behöver inte alls vara svårt. En av de vanligaste varianterna är att skapa ett e-postutskick med lockande innehåll som gör att intresserade mottagare hör av sig för att få mer information. Det behöver inte vara svårare än så.
Det viktigaste är att agera. Hur ser er marknad ut och hur kan ni nå ut till fler kunder? Läs mer om tekniker för att hitta leads.

Gör det nu!

Alla har idag generellt sett en mycket hög arbetsbelastning. Ofta kan viktiga marknadsaktiviteter bli förskjutna för att man helt enkelt inte hinner med. Detta är en farlig fälla att undvika och enklast gör man det genom att sätta upp en plan för de aktiviteter man behöver göra under de närmsta månaderna eller halvåret.
Om inte ni gör era åtgärder för leadsgenereringen kommer ni sakta att bli passerade av era konkurrenter som faktiskt tar tag i saken.

Det som inte ger omedelbara resultat

Man måste inse att det är väldigt många som försöker nå ut med sina budskap till varje målgrupp. En tänkbar kund blir flitigt uppvaktad med information och man blir allt bättre på att filtrera bort det som inte är intressant.
Hur väcker ni intresse hos kunden? Varför ska man välja just era produkter och tjänster? Vilket förtroende har ni hos tänkta kunder, och vilket förtroende skulle ni kunna ha?
I dagens hårda konkurrens gäller det att inleda en dialog med de tänkbara kunder som kan bli leads för att nå bästa resultat. Dialogen kan föras via sociala medier, via företagets blogg eller via andra källor. Målet är fortfarande att få fler leads och öka försäljningen. Men det viktiga delmålet här är att öka företagets förtroende.

Tips: Att skapa en väl fungerade leadsstrategi hjälper er att bygga ett förtroende för er verksamhet och att fånga köparens intresse redan innan de är redo att kontakta försäljningsavdelningen.
Läs mer om leadsstrategi här.

Rent praktiskt kan detta arbete gå ut på att skapa ett användbart och unikt innehåll för era kundgrupper. Det kan vara texter, bilder och filmer som alla inom er kundgrupp kan ha nytta av och som är lätt tillgängligt. Informationen kan t.ex. publiceras på företagets webbplats och man ser till att rätt besökare hittar dit med hjälp av annonsering, sökmotoroptimering, sociala medier och utskick.
Innehållet kan vara helt gratis, men ni kan också välja att erbjuda en glimt av innehållet och kräva att man anger kontaktuppgifter för att få tillgång till hela innehållet. Den varianten kan användas för att ”tratta ner” och se vilka leads som faktiskt är mest intressanta just nu.

Mät det som går att mäta – och förfina!

Det finns idag många olika verktyg för att ta reda på hur bra er webbplats är på att ta hand om det intresse som era besökare visar, av de leads som genereras. Vad får besökarna att stanna till? Är kontaktinformationen tillräckligt tydlig och har allt gjorts för att uppmuntra kontakt?
Det är i detta sammanhang vi kommer in på termer som inte är alldeles uppenbara för den som inte jobbar med frågorna dagligen. Självklart går detta arbete att delegera eller låta en extern konsult ta hand om, men det är ändå viktigt att känna till.
CTR (engelska Click-Through Rate) – hur många som klickar på en viss länk.
ROI (engelska Return Of Investment) – hur mycket en marknadsaktivitet kostar jämfört med hur mycket den ger i form av extra försäljning.
CTA (engelska Call To Action) – hur man på företagets webbplats uppmuntrar besökare till att göra det som är önskvärt. Det kan handla om att fylla i ett kontaktformulär, lägga en beställning, prenumerera på e-postutskick etc.

Se besökarna direkt

Med Kundvisaren kan ni se vilka besök som har gjorts på er webbplats. Ni ser vilka sidor man har besök, hur länge besöket varade osv. Ni får också information om tidigare besök samt kontaktuppgifter. All denna information gör att ni enkelt tar vara på marknadsaktiviteterna på ett optimalt sätt. Se hur det fungerar – få en gratis demonstration av Kundvisaren.

Sammanfattningsvis

Det viktiga med all leadsgenerering är att agera. Ett lead är färskvara och tar inte ni kontakt så kommer den ev. kunden kanske att istället ta kontakt med en konkurrent till er.
Alla företag som vill växa måste förr eller senare skapa en plan för leadsgenerering och marknadsaktiviteter. 
Vi på Kundvisaren hjälper våra kunder att komma igång med leadsgenerering men vi kan också agera bollplank om ni redan har kommit en bit på vägen eller är intresserade av en helhetstjänst där vi ser till att er försäljning ökar. Kontakta oss idag för en öppen diskussion!