Kundvisaren

Hitta leads

Leads är helt enkelt nya tänkbara kundkontakter och att hitta leads har idag blivit en allt viktigare del av verksamheten för många företag. Med bra leads kan man minska mängden ”kalla” samtal vilket inte bara leder till bättre försäljning utan även gör jobbet roligare för säljarna.
Hur man hittar leads beror på vilken bransch man arbetar inom, hur kunderna ser ut, och vilken marknadsposition man har. Här följer ett antal källor till att generera fler leads. Det finns ingen inbördes rangordning och det är inte säkert att alla metoder fungerar för just era behov.

Annonsering

I många fall är det ett mycket bra sätt att generera kvalificerade leads. Moderna annonseringsplattformar gör det enkelt att specificera målgrupp och man betalar ofta bara för klick till er webbplats. Problemet är att man betalar för alla klick men man får bara ett fåtal som hör av sig. Det riskerar att bli en hög kostnad för varje lead. Därför är det viktigt att samtidigt följa upp med Kundvisaren. Med Kundvisaren ser ni ALLA som klickar på er annons och får på så sätt betydligt fler att kontakta än bara dom som själva hör av sig.

Sökmotoroptimering

Ett sätt att få leads är att skapa bra och relevant innehåll på företagets webbplats och med hjälp av det och de övriga tekniker som finns skapa en bra synbarhet när någon söker på Google efter produkter ni kan leverera. Att synas bra på Google:s träfflista skapar en möjlighet för nya tänkbara kunder att finna er.

Sociala medier

Beroende på vilken verksamhet ni sysslar med kan sociala medier vara en väg att skapa kontakt med tänkbara leads. Det är nästan bara fantasin som sätter gränser för vilket innehåll man kan skapa på dessa medier. Texter, filmer, bilder, tävlingar mm. Genom att skapa intressant innehåll kan man locka fler intresserade tänkbara leads. På sociala medier finns även en möjlighet att interagera med besökare och med grupper av besökare.

Utskick

Ett vanligt sätt att få leads är att göra e-postutskick. Det är både är billigt och mycket effektivt och därför mycket populärt. Med rätt innehåll kan det vara relativt kostnadseffektivt. Men med tanke på mängden utskick som görs är viktigt att ge mottagarna möjlighet att avsäga sig framtida utskick. Ibland kan det vara mer effektivt med fysiska utskick, något som ofta glöms bort i dagens digitala värld.

Andra marknadsaktiviteter

Deltagande på mässor eller olika typer av events. Sponsring och öppet hus. System där nuvarande kunder enkelt kan tipsa kolleger om er verksamhet.
Det viktiga är inte att ha en korrekt och 100 % optimerad plan, utan att man arbetar med frågorna och är medveten om vilka olika alternativ som finns och att man faktiskt ser till att göra!

Kontakta oss för mer information

Vi hjälper gärna våra kunder med mer konkreta tips för att hitta leads. Fyll i kontaktuppgifter här så återkommer vi.