Kundvisaren

Köpa leads

Risken med köpta leads

Leads är i själva verket kundkontakter, säljtips. – läs en längre förklaring på denna sida. Att köpa leads är ofta en dålig affär då kvalitén på de uppgifter som erbjuds varierar kraftigt. Har man inga andra alternativ så kan det kanske vara en bra ide men det gäller att verkligen ha helt klart för sig vad man egentligen köper.
Många gånger säljs samma leads till flera olika köpare vilket gör att är man sist i kedjan så betalar man egentligen för ingenting. En annan mycket viktig faktor är hur leadsen är insamlade.
Är det uppgifter som man antar kan kallas leads eller har man kontaktat de aktuella företagen och talat med dom? Och hur såg frågorna ut, vem besvarade dom? Detta och mycket mer måste man känna till innan man beslutar sig för att betala för leads överhuvudtaget.

Andra metoder för leadsgenerering

Den första frågan är naturligtvis om ni verkligen behöver köpa leads? Att generera leads till säljorganisationen kan göras på många olika sätt – läs mer här om vilka olika metoder som kan användas.

Att tänka på vid köp av leads

I vissa branscher kan det ibland trots allt vara effektivt att köpa leads. Några punkter som man bör uppmärksamma lite extra:

  1.  Var så specifik som möjligt angående målgruppen, vem är er kund? Tänk till om vilka kundgrupper som ni helst av allt vill nå ut till. Om ni vet att ni bara vill nå marknadschefer inom processindustrin på företag med en omsättning på minst åttio miljoner och med mer än tio anställda, så är det bara dessa leads ni ska köpa och betala för. Kan leverantören av leads inte prestera en avgränsning så se er om efter en annan leverantör.
  2. Se till att ha resurser för att ta hand om de leads som kommer in. Säljorganisationen måste ha kapacitet att kunna ta emot materialet och att nyttja det på bästa sätt. Men ser man att det ger lönsamhet brukar frågan lösas per automatik. Är det leads som ger affärer så är det absolut en arbetsuppgift värd att prioritera att ta kontakt med leadsen.
  3. Utvärdering. Vad gav oss de köpta leadsen i intäkter? Vad tjänade vi i slutändan på detta? Hur mycket ökade försäljningen? Var det rätt kontakter och vilka lärdomar kan man dra inför framtiden? 

Hur följer ni upp de kontakter som inte gav något i första läget men som nu känner till er och ert erbjudande? Med Kundvisaren får ni all information – klicka här för en gratis demonstration.